"Zonnepanelen op distributiecentra lukt dankzij goede afstemming"

Laatst gecontroleerd op:
28 januari 2025
Gepubliceerd op:
13 januari 2025

Zonnepanelen en distributiecentra lijken een gedroomde combinatie. Distributiecentra hebben grote daken die veel ruimte hebben voor zonnepanelen. Dat vraagt wel de nodige afstemming, zo blijkt uit 2 praktijkvoorbeelden bij Jumbo en DHL. Zij legden beide met hulp van subsidie zonnepanelen op hun daken.

Distributiecentrum Jumbo

"Jumbo wil in 2030 de CO2-uitstoot die zij zelf veroorzaakt met 85% verlaagd hebben, vergeleken met het jaar 2022”, vertelt programmamanager Martijn Vogelzang bij Jumbo. Daarom wilde Jumbo bijvoorbeeld zonnepanelen leggen op het nieuwe distributiecentrum voor versproducten in Nieuwegein. "Dankzij doorzettingsvermogen is het gelukt om ongeveer 8.000 zonnepanelen met een totaal vermogen van 8,23 MWp op het dak te leggen."

Opstelling van zonnepanelen is uitdaging

Ontwikkelaar Sjoerd Olthuis van Greenchoice-onderdeel KiesZon: “Wat het project bij Jumbo moeilijk maakte, was de indeling van het dak. Dit is eigenlijk het grootste gemechaniseerde koelhuis van Nederland. Daardoor staat er nogal wat koeltechniek in huisjes op het dak. Dat heeft gevolgen voor de opstelling van de zonnepanelen. Je maakt eigenlijk meerdere kleine veldjes.”

CityHubs bij DHL

Een ander voorbeeld is de installatie van zonnepanelen op het distributiecentrum van DHL. René Paré, projectmanager bouw DHL CityHubs, vertelt dat het bedrijf meerdere CityHubs bouwt om vandaar uit elektriciteit te geven aan steden voor elektrische auto’s. “De grootste uitdaging is voor ons het terugleveren van elektriciteit aan het elektriciteitsnet. We wekken namelijk overdag elektriciteit op en hebben de stroom ’s nachts en ’s avonds nodig om onze voertuigen op te laden. Zo nemen we elektriciteit af van het net en 6 uur later leveren we elektriciteit van zonnepanelen weer terug aan het net.” 

Lokaal uitwisselen van stroom

Een van de oplossingen die DHL overweegt, is het lokaal uitwisselen van stroom. Paré: “Soms hebben wij bijvoorbeeld stroom over, terwijl de buurman wel stroom nodig heeft. En we experimenteren met een snellader. Daar kunnen we de auto’s eventueel snel mee opladen overdag als ze eerder terug zijn, of nog niet weg.”

Logistiek op orde

Olthuis: “Uitdaging van dit project was dat je van locatie naar locatie gaat, dus dan moet de logistiek op orde zijn. Alles moet er zijn, zodat de bouwploeg aan het werk kan. Dat betekent dat er een voorraadcontainer meegaat naar alle projecten, want je moet elke week een hub volleggen met zonnepanelen en dat volhouden.”
 

SDE++-subsidie

DHL en Jumbo vroegen hiervoor subsidie aan bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie (SDE++) geeft subsidie aan bedrijven en non-profitorganisaties die grootschalig hernieuwbare (duurzame) energie opwekken of de CO2-uitstoot verminderen. Zo helpt deze subsidie bij de doelstelling van de overheid om de uitstoot van broeikasgassen in Nederland in 2030 te verminderen met ten minste 55% vergeleken met 1990. 

Wilt u als ondernemer aan de slag met zonne-energie?

In opdracht van:
  • Ministerie van Klimaat en Groene Groei
Bent u tevreden over deze pagina?