Mijn product of dienst verkopen in India: hoe bereik ik mijn klant?
U bent van plan om zaken te gaan doen in India. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de zakelijke markt in India, de (betaal)gewoonten en de Indiase consument.
Hulp nodig? Wij staan voor u klaar
U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Heeft u vragen over lokale wetten en regels, hoe u het beste de markt betreedt of waar uw kansen liggen? Onze adviseurs staan klaar om al uw vragen te beantwoorden.
Hoe bereik ik de Indiase consument?
Als u uw product of dienst in India wilt verkopen, is het belangrijk om te begrijpen wie uw klant is. Misschien moet u uw aanbod of strategie aanpassen aan de Indiase markt.
Taal: formeel Engels tijdens het zakendoen
India kent veel talen, maar Hindi is de belangrijkste. In het zakelijk verkeer wordt formeel Engels het meest gebruikt. Uw zakenpartner waardeert het als u enkele woorden in de lokale taal kent, zoals een groet of dankwoord.
Lees meer over de Indiase zakencultuur
Consumentenvoorkeuren: duurzaam, kwaliteit en innovatie
India is een groeiende consumentenmarkt. Dit zijn de belangrijkste aankoopcriteria (bron: Statista):
- Voedsel en dranken: versheid (63%), kwaliteit (60%) en smaak (53%) zijn de belangrijkste aankoopcriteria. De vraag naar biologische producten groeit sterk.
- Elektronica: smartphones en huishoudelijke apparaten zijn het populairst. Energie-efficiëntie is belangrijk (55%).
- Mode: duurzaamheid en ethische productie worden steeds belangrijker.
- Lifestyle: gezondheid en fitness (50%), films, tv en muziek (49%) en wetenschap en technologie (49%) zijn populair.
Door in te spelen op duurzaamheid, kwaliteit en innovatie kunt u als ondernemer succesvol handelen op de Indiase markt. Doe van tevoren goed marktonderzoek. Bekijk daarvoor ook onze informatie over databanken die u helpen bij internationaal ondernemen.
Welke marketingkanalen kan ik het beste inzetten?
Als ondernemer in India kunt u verschillende marketingkanalen inzetten. Sociale media zijn de populairste marketingtools in India, vooral Instagram en YouTube. Influencermarketing is effectief voor millennials en gen Z. Ook videomarketing, e-mailcampagnes en branded content worden veel gebruikt. (Bron: Statista.)
Let op: de effectiviteit van marketingkanalen verschilt per doelgroep en generatie. Een goed afgestemde strategie, die aansluit bij uw product en doelgroep, vergroot uw kans op succes in de Indiase markt.
Met welke cultuurverschillen moet ik rekening houden als ik zaken ga doen in India?
Om goed zaken te doen in India is het belangrijk dat u rekening houdt met de cultuurverschillen. In India is hiërarchie belangrijk en wordt formeel taalgebruik gewaardeerd. Persoonlijke relaties spelen een grote rol; zakelijke diners helpen om vertrouwen op te bouwen. Spreek uw zakenpartners aan met hun formele titels en vermijd gevoelige onderwerpen, zoals religie of het kastensysteem. Houd bij diners rekening met de lokale etiquette, zoals uw eten niet aanraken met de linkerhand.
Kleed u zakelijk voor een afspraak; een korte broek is ongepast. Kleine geschenken worden gewaardeerd maar niet direct geopend. Indiërs communiceren vaak indirect, dus let op lichaamstaal. En wees geduldig, want besluitvorming kan traag verlopen.

Internationaliseringsmonitor Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
Dat India zakelijk veelbelovend is, is duidelijk. De economie groeit hard en het land zet volop in op IT-diensten, internationale handel en technologie. Lees de Internationaliseringsmonitor India van het Centraal Bureau voor de Statisiek (CBS) om te ontdekken hoe Nederland en India handelen, investeren en samenwerken. U krijgt inzicht in economische trends, belangrijke sectoren en de invloed van globalisering op bedrijven.
Aan welke eisen moet mijn product voldoen als ik het in India wil verkopen?
In India moeten producten aan bepaalde normen en eisen voldoen. Het Bureau of Indian Standards (BIS) is de officiële instantie die toeziet op de naleving van producteisen en -standaarden in India. Een deel van de eisen is vrijwillig, terwijl voor bepaalde producten verplichte richtlijnen zijn opgesteld. Bekijk de lijst met producten met verplichte richtlijnen op de website van het BIS.
Halalcertificering in India
Bij export naar India is voor veel producten een halalcertificaat vereist. Het productieproces en alle materialen die tijdens transport en opslag in aanraking komen met deze producten moeten voldoen aan de vereisten van de islamitische wet. Bekijk onze informatie over halalcertificering. Voor halalvoorschriften in India kunt u ook contact opnemen met Halal India.
U vindt in de online portal Access2Markets van de Europese Commissie ook productregels voor India. Heeft u niet eerder met Access2Markets gewerkt? Gebruik dan ons stappenplan Access2Markets.
Producten exporteren naar India: wat moet ik regelen?
Als u uw producten exporteert naar India moet u een aantal zaken regelen, zowel voor de uitvoer uit de EU als de invoer in een land buiten de EU .
Voor export naar India heeft u verschillende documenten nodig, zoals een uitvoeraangifte bij de Nederlandse douane.
- U vindt meer informatie over uitvoer op de website van de Douane.
- Bekijk op de website van de KVK welke exportdocumenten u nodig heeft.
In India heeft u ook te maken met de Indiase douane. Verplichte documenten zijn het 'arrival manifest' en de 'bill of entry'. Daarnaast heeft u nodig: een factuur, 'bill of lading', paklijst en misschien ook productspecifieke documenten.
De online portal Access2Markets van de Europese Commissie is de bron voor informatie als u wilt exporteren naar landen buiten de EU. Heeft u niet eerder met Access2Markets gewerkt? Gebruik dan ons stappenplan Access2Markets.
Wat zijn de betalingsgewoonten in India en hoe voorkom ik betalingsrisico's?
De officiële Indiase valuta is de Indiase roepie (INR). Banken mogen volgens de wet voor importeurs van goederen en diensten, vreemde valuta omwisselen voor roepies. Kijk op de website van European Central Bank (ECB) voor de koers van de roepie.
De meest voorkomende manier om in India een zakelijke betaling te doen, is via een 'letter of credit' (een documentair krediet), vaak aangegeven als L/C. De bank van het bedrijf waarmee u handelt staat dan garant voor de betaling. Ook documentaire incasso's zijn gangbaar in India, waarbij de afnemer de goederen krijgt na betaling. Lees op de website van evofenedex hoe de letter of credit in de praktijk werkt.
Betalingsmethoden van consumenten in India
Betalen in India is de afgelopen jaren sterk veranderd. In 2024 gebruikten consumenten online betaaldiensten zoals Google Pay en PayPal het meest (63%), gevolgd door rembours (53%) en pinpassen (52%).
In winkels blijft contant geld populair (62%), maar betalen met mobiele apparaten zoals smartphones, groeit snel (59%). Bij online aankopen is UPI (United Payment Interface) de meest gebruikte manier (41%), gevolgd door creditcards (29%) en pinpassen (14%).
Bij contactloze betalingen is Google Pay het populairst (83%), gevolgd door PhonePe (63%) en Paytm (61%). Dit laat zien dat India steeds vaker kiest voor digitale en mobiele betaaloplossingen.
Bron: Statista
Betalingsrisico's in India
Tijdens het zakendoen in India kunnen wisselkoersen sterk schommelen. Denk goed na over de valuta waarin u een contract afsluit en win financieel advies in. Let op bij betalingen met cheques. Niet alle cheques zijn inwisselbaar bij een Nederlandse bank. Bankcheques bieden meer zekerheid dan privécheques. Twijfelt u aan de kredietwaardigheid van een zakenpartner? Schakel dan een commerciële kredietbeoordelaar in.
Meer weten?
- Lees op de website van Evofenedex meer over financiële risico's indekken via debiteurencontrole.
- Kijk op Ondernemersplein voor informatie over exportkredietverzekeringen.
- Bezoek de website van de Reserve Bank of India.
Als u net begint met internationaal zakendoen, kunnen 'internationale betalingen' een ingewikkeld verhaal zijn. Lees daarom onze 5 tips over hoe u dit kunt aanpakken.
Hoe bouw ik een netwerk op in India?
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden.
De Nederlandse ambassade in New Delhi en de consulaten in Mumbai en Bangalore kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Ook organiseren ze netwerkevenementen waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in India en bekijk hun contactgegevens.
Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees onze tips voor zakenpartners vinden.
Ook meedoen aan RVO-evenementen en -handelsmissies is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd wat er binnenkort op de agenda staat voor India? Bekijk het evenementenoverzicht. Goed voorbereid mee op handelsmissie? Lees onze 9 tips en benut alle exportkansen.
Meer weten?
Ons buitenlandnetwerk biedt informatie over actualiteiten, evenementen en kansrijke sectoren in India. Bekijk ook internationaalondernemen.nl. Hier vindt u soms ook relevante informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in India. Naast het buitenlandnetwerk plaatsen ook andere handelsbevorderende organisaties hier interessante marktrapporten.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken