Open voor aanvragen

Innovatiekrediet: Na uw aanvraag

Laatst gecontroleerd op:
18 maart 2025
Gepubliceerd op:
10 december 2010

Heeft u een aanvraag voor Innovatiekrediet ingediend? Lees hier meer over het proces na uw aanvraag.

Beoordelen

Is de aanvraag compleet? Dan maken we kennis met elkaar tijdens een intakegesprek. Tijdens dit gesprek heeft u de gelegenheid om uw plannen kort toe te lichten en stellen wij vragen. Op basis van deze informatie beoordelen wij of uw project past binnen de doelstelling en criteria van het Innovatiekrediet. Ook krijgt u informatie over het vervolg van het aanvraagproces, en hoort u onze 1e indruk over de aanvraag. Als uw project lijkt te passen binnen de regeling, vragen wij u uw aanvraag verder uit te werken. Daarna beoordelen de RVO Innovatiekrediet-adviseurs en een externe adviescommissie uw aanvraag. Zij brengen beide een advies uit. Op basis daarvan neemt RVO een besluit.

Externe adviescommissie

De adviescommissie bestaat uit:

  • L.M.J. (Leo) Derksen
    • Opleiding: Economie en bedrijfseconomie (Msc), Universiteit van Amsterdam
    • Werkervaring: oprichter van CommonWealth Investments (onder andere private equity investeringen), Corporate Finance & Capital Markets Mees Pierson, DSM en docent economie 
  • Ir. J. K. (Jan Karel) Mak
    • Opleiding: Environmental sciences (Msc), Wageningen University and Research
    • Werkervaring: onder meer de ingenieursbureaus Deerns (CEO) en Arcadis (directeur); McKinsey & Company (consultant); verschillende innovatieve ondernemingen in IT, life sciences, milieu-/gebouwtechnologie (investeerder, toezichthouder)
  • Prof. Dr. P.H.M. (Hugo) van der Kuy
    • Opleiding: Department of Pharmacy, University Utrecht
    • Werkervaring: onder meer Erasmus MC (Hospitalpharmacist/Clinical Pharmacologist), Pharma Rhei (Director) en Maastricht UMC+ (Hospitalpharmacist/Clinical Pharmacologist)
  • Y. (Ymke) de Jong
    • Opleiding: Biomedical Engineering (Msc), Technische Universiteit Eindhoven
    • Werkervaring: onder meer Philips (Data & AI Strategy Program Manager en Clinical Data Scientist), Achmea (Medior Data Scientist) en BPSolutions (Data Science Consultant)
  • G. (Gwindor) Mol
    • Opleiding: Biomedical Engineering (Msc), Technische Universiteit Delft
    • Werkervaring: onder meer Cepheid - a Danaher company (Danaher Business system Leader EMEA), Philips Healthcare (Business Transformation Leader), AkzoNobel (Operational Excellence Consultant)

Besluit

U ontvangt 8 tot 16 weken na het indienen van een volledige aanvraag een brief van RVO met het definitieve besluit over uw aanvraag. De projectadviseur licht het besluit mondeling aan u toe. Uw aanvraag kan worden: toegekend, toegekend onder voorwaarden of worden afgewezen. Als aan alle voorwaarden  is voldaan, dan ontvangt u het 1e voorschot.

Verplichtingen en voorwaarden na verlening

Bij toekenning (onder voorwaarden) van het Innovatiekrediet ontvangt u onderstaand document met een overzicht van alle verplichtingen en voorwaarden van het Innovatiekrediet bij een positieve verlening. In het document vindt u ook:

  • de overeenkomst van verpanding die u moet ondertekenen;
  • een lijst met de beschrijving van de activa die u moet aanleveren;
  • de borgstelling financiële verplichtingen.

WIj vullen de formulieren in en sturen ze na verlening ter ondertekening naar u toe. De beschrijving van activa stuurt u ingevuld naar ons op.

Voortgang

De projectbegroting is ingedeeld in rapportageperioden (verschillende fases). In het projectplan omschrijft u voor elke rapportageperiode door u technisch meetbare 'milestones'. U maakt na elke afgesproken rapportageperiode een voortgangsrapportage. Met het formulier 'Model voortgangsverslag Innovatiekrediet' geeft u de voortgang van uw project door aan het projectteam van RVO. In deze rapportages laat u ook zien hoe aan de milestones is voldaan. In het verslag beschrijft u verder de volgende onderdelen:

  • Informatie over de voortgang van het project inclusief de gemaakte kosten in die periode.
  • Inzicht in uw actuele verwachtingen over het verdere verloop van uw project.
  • Update over de projectadministratie en de gemaakte uren voor het ontwikkelingstraject.
  • Informatie over uw financiële situatie, in de vorm van een actuele liquiditeitsbegroting.
  • Relevante ontwikkelingen rondom het marktperspectief van de innovatie en uw organisatie.
  • Wijzigingen in zeggenschap of aandeelhoudersstructuur. 
  • Een up-to-date activalijst op basis van de voortgang van het project.

Wij begrijpen dat u tegen onvoorziene omstandigheden kunt aanlopen tijdens de uitvoering van het project. Het Innovatiekrediet biedt de flexibiliteit om in te spelen op deze onvoorziene omstandigheden. Op basis van de rapportage kunt u het projectplan en/of de begroting eventueel bijstellen. Bij ingrijpende wijzigingen met grote gevolgen voor de slaagkans en het perspectief kunnen wij de voorschotten tijdelijk stopzetten. Na goedkeuring van de aangepaste plannen passen wij de beschikking met planning aan en hervat de uitbetaling van de voorschotten. Wij starten automatisch de bevoorschotting van de volgende periode na goedkeuring van deze voortgangsrapportage. Wij verstrekken de voorschotten in lijn met de goedgekeurde projectbegroting.

Verhoging

Vallen de projectkosten hoger uit dan verwacht of moet u de doelstellingen bijstellen naar aanleiding van nieuwe inzichten tijdens het project? Dan kunt u een verhogingsaanvraag indienen. Wij toetsen uw verhogingsaanvraag aan dezelfde voorwaarden en criteria als tijdens de oorspronkelijke verlening van het Innovatiekrediet. Ook zal de verhogingsaanvraag opnieuw worden beoordeel door de externe adviescommissie.

Vaststelling

Na afloop van het project bekijken wij samen met u of de gestelde doelen zijn behaald. Als we tot de conclusie komen dat de gestelde doelen zijn behaald, levert u binnen 13 weken na de einddatum van het project een vaststellingsverslag aan. RVO stelt het subsidiebedrag daarmee definitief vast. Bij het vaststellingsverslag levert u een door de accountant afgegeven controleverklaring aan samen met een beschrijving van de verpande activa. Als u de vereiste goedkeurende controleverklaring niet aanlevert of niet kunt aanleveren, dan brengt RVO minimaal 10% in mindering op het vast te stellen subsidiebedrag.

Als u alle benodigde documenten hebt verzameld, dan vraagt u de vaststelling van uw project aan.

Vaststelling aanvragen

Terugbetalen krediet

Na afloop van het project moet u het verleende krediet terugbetalen plus een vergoeding. Deze vergoeding bestaat uit een vaste opslag en opgebouwde rente. Bij de voorwaarden van het Innovatiekrediet vindt u alle informatie over de vergoedingsstructuur.

Bij de verlening van het Innovatiekrediet heeft u ook het schema van terugbetaling gekregen. In principe start terugbetaling na afronding van het project en lost u volgens het schema af. Als het u niet lukt om volgens het schema terug te betalen, kunt u ons vragen om het schema aan te passen. U mag altijd versneld aflossen. Het is voor u gunstig het Innovatiekrediet zo snel mogelijk terug te betalen, want tijdens de aflossingsperiode lopen de rente en de verpanding door. Let op: u mag geen andere leningen terugbetalen, aandelen inkopen of dividend uitkeren zolang het Innovatiekrediet nog niet helemaal is afgelost.  

RVO bepaalt het terugbetalingsschema, waarbij door u aangeleverde prognoses als basis dienen. Het geld dat u terugbetaalt verstrekken wij daarna aan andere bedrijven met innovatieve plannen. Daarmee is het Innovatiekrediet een revolverend fonds. Als uw project om technische redenen (deels) faalt of het marktperspectief voor uw innovatie (deels) is weggevallen, dan kunt u RVO vragen om (gedeeltelijke) ontheffing voor terugbetaling van het Innovatiekrediet. Wij kunnen in dergelijke gevallen (gedeeltelijke) voorlopige ontheffing van terugbetaling verlenen. Afhankelijk van de situatie kunnen wij dit na verloop van tijd omzetten in een definitieve (gedeeltelijke) ontheffing van terugbetaling. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Economische Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?